assalamualaikum...

here my site, my own way to present myself as i won't bother anyone
this is how i'm expressing myself by writing here, because most of the time I'm enjoying blogging

Tuesday, February 14, 2012

katakan TAKNAK pd Valentine's Day

assalamualaikum.
kali ni aku terpanggil nak borak2 pasal isu ni.


sebab sebenarnya dr dulu lg. aku xrasa pape pun dgn sambutan kekasih2 ni.
sebab aku takde kekasih pun.hua3
ok,sila jgn layan aku merapu.


sumberhttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=362432917114464&set=a.122877857736639.16947.112542338770191&type=1&theater




ust Zahazan said on his fb : "Nikmat maksiat akan hilang, tetapi dosanya berkekalan. Say No To Valentine's Day! "

another quote "Ramai orang Islam masih tidak dapat menerima realiti sambutan Valentine's Day adalah haram. Ketahuilah asal usulnya sebelum kamu mengikut secara membuta tuli. Katakan tidak kepada Valentine's Day. "

dan link sahabat aku menegani sejarah VALENTINE'S DAY ni. klik

dan lastly aku terfikir satu benda. boleh kot nak kata cam solution utk isu ni.
ni pun lepas brainstorm ngn kawan2 aku yg hebat2.hua~

alah.klu desperate sgt nak jugak cam spesel ada satu tarikh utk sambut2 n ingat org yg tersayang. cipta tarikh tu sndiri.
takyah nak ikut2 org bukan Islam pnye tarikh. konon nak sambut ramai2. tak jadi special jugak lah.

contohnya. tarikh perkahwinan ke.
tarikh first time kenal ke. first time jumpa ke.

yelah, memang yang terbaiknya. tiap2 hari pun hari kekasih.
tapi kadang2 ada org xdpt terima statement ni.
nak jugak kena sambut pd hari2 tertentu. silakan. tapi not on valentine's day ..is it ok?

aku paham je sebab apa ada2 nya golongan berfikiran camni.
bagi aku normal je.
cam sambutan maulud Nabi. nak ikutkan tiap2 hari kena selawat dan ingat pada Nabi.
amalkan sunnah.
tapi sambutan tu lebih kepada sebagai peringatan.
manusia kan mudah lupa.
so,sekurang2 nya ada nya sambutan maulud Nabi. mereka ni akan ada satu initiator untuk meneruskan pulak amalan2 selawat pada masa2 akan datang jugak.
isu yg bida'h tak bida'h tu aku taknak kupas. sebab bukan bidang aku.

lagi,aku bagi contoh.
masa bulan Ramadhan.
bulan Quran. semua berlumba2 baca Quran. tambah amalan2 sunat. beribadah banyak2.
tapi Ramadhan tu sbg initiator bg yg tak terbukak hati utk memulakan amalan2 tu lagi.
dan lepas2 tu still kena teruskan. jgn time bulan Ramadhan je.

kan dah kata setiap manusia ni berbeza2 pemikiran,gaya.
kita raikan perbezaan yg selagi mana tak terpesong dari landasan syariat.

dan last but not least.
benda ni boleh aplikasikan pada hari2 lain jugak kot. hari ibu, hari bapa.
selagi mana tak bersangkut paut dgn mana2 agama. baik tak payah nak terikut2 sgt kot.
cipta tarikh sendiri. 
dan lagi baik tiap2 hari pun hari utk berkasih sayang. hari ibu dan juga hari bapa.
lagi2 special. kan


coretcoretan 1 : terngat zaman kecik2 dulu. aku ni bkn jenis alert sgt dgn tarikh2 utk hari ibu lah. hari bapa sume2 tu. tapi tiba2 tgk kawan2 sume sibuk cerita2 nak bg hadiah kat mak dorg. masa tu br realise hari ibu ke hari ni. nak kata singkatnya fikiran dulu. rasa cam kesian kat mak sebab mak org lain anak dia sibuk2 sambut bg hadiah segala bagai. aku pun pergi koperasi belikan kerongsang. tu 1st time bg hadiah kat mak. darjah berapa entah. tp bila dah besar ni. rasanya mak lg suka hadiah kejayaan dunia Akhirat dr anak2 dia lagi dr hadiah2 bersifat kebendaan ni. oh.tetiba rindu kat mak.huhu:)

No comments: