assalamualaikum...

here my site, my own way to present myself as i won't bother anyone
this is how i'm expressing myself by writing here, because most of the time I'm enjoying blogging

Saturday, December 17, 2011

kisah keBERKATan hidup~ [part1]

assalamualaikum..

kali ni aku dlm mood nk bercerita..kisah ssorg yg agk rpt dgn aku..juga mrupakan one of my inspiration to learn about life.

mode cerita aku ni dlm nada sempoi jer,sje nk berkongsi kisah,moga jd pedoman kte sume..

Alkisah, ada seorang pemuda bernama Syaraf, merupakan anak ketiga dalam family. Dia dibesarkan dlm sebuah family yang sederhana.

(ok,fine..aku xrse seronok nk bercerita camni sbb keypad laptop yg mcm keling)

dia sebenarnya abg ketiga aku..dari kecik lagi mse time sekolah rendah abg aku atau aku panggil acik lah sng..

abg aku minat gler math..tp sebelum nk jd minat math tu abg aku ada satu mslh,iaitu menulis terbalik..

time blaja dye pickup je cume klu mnulis rumi tu dye wat style tulis jawi iaitu mula dr side kanan buku,satu lg hurufnya pun jd tertukar side jgak..agk peninglah cikgu2 nk tnda buku dye..

then,mslh ini boleh diatasi dgn latihan n intensif..tp dr kecik lg abg aku ni hebat dr segi berusaha..smpailah lme2 tu dye dah ok..

pastu lpas abes sekola rendah,dye nk smbung sekolah menengah..mse ni pun mak aku crta timbul jgak mslh..sbb abg aku nak mnghafaz Quran,kire nk msuk sekolah Tahfiz la..

tp dye kan aku ckp td terer math..so,dlm dilema tu,abg aku wt kputusan utk msuk je Tahfiz n mngorbankan kbolehan dye dlm math..

time ni,xde lg skolah yg gabung dua2 ni..sains n tahfiz..alhamdulillah,skang ni je sekolah2 cmni tumbuh bgaikn cendawan..

sbb tu time dulu2 aku give up ngn sekolah aku..abg aku slalu nasihatkan dgn nada poyo dye tu,hehe..
"nina,ko untung sekolah ko ada dua2..tahfiz n sains..nape nk sia2kn peluang tu..grab lah..zmn aku dulu,aku nak blaja sains tp xde peluang.."
berbekalkan nasihat dye lah,aku trus brthn di sekolah aku dulu..
k dah,xnk bukak crta aku..aku nk crta psl acik aku lah~

ok,sekolah Tahfiz first yg dia masuk adalah di Melor,Kelantan..xsilap aku sekolah tu dah xde kot skang..

terus teranglah sekolah tu biasa2 sgt..n abg aku slalu certa je pelbagai jnis cerita hantu yg ade kt skolah dye tu..
ermm,nk katanya abg aku ni slalu je kne kacau..
tp hebatnya dye,dye still bertahan..

dgn nada poyo lg dye crta kat aku time tu kebetulan aku ikut dye beraya kat Kelantan..n mse tu lalu kawasan sekolah lme dye tu..
"aku dulu mse form 1,naik bas smpai subuh2 kat jln ni..lepas tu jln kaki sendiri balik sekolah..kdg2 tu klu awal sgt lg aku tido dulu kat masjid tepi tu"

ok,aku bole bygkan lah,sbb aku dulu pun sekolah kat Kelantan..mmg naik bas mlm2 akn smpai plg2 lewat pun pukul 5 pg..tp klu aku smpai time2 cmtu,besenye aku n kwn ramai2 naik prebet atau kete sapu,xpun tepon warden amekkn..klu nk nakal2 sket g tumpang umah kwn2 Kelantan aku lain,pastu sje2 je nk dtg sekolah lewat2 sket,hehe..
manja jgaklah kirenye kan..
jap2,tp aku pompuan..mmglah kne jge2 sket..ye dak..lah,tercerita psl aku lg..hurmm~~

sambung2..

smpailah sekolah tu kne tutup sbg pelbagai mslh yg xdpt dielakkan..

tp nk kata abg aku sgt berazam tinggi dye masuk sekolah lain kat Kubang Kerian..sekolah ni betoul2 dpan hospital Kubang Kerian tuh..

ok,mlshnye sekolah ni sekolah swasta,yurannya agk mhl..ok,xkesahlah kan..
yg brmslhnya,sekolah ni xcukup tenaga pengajar utk subjek2 akademik..sbb still SPM kne amek jgak..

jd acik aku ni mmg struggle habis2an lah mse form 5 tu utk cover sume subjek..n acik aku mmg belaja sndiri tnpa cikgu..bce buku teks n wat latihan sndiri2 lah..

sbb mse form 4 xde cikgu mngajar n dorg nk kne struggle Quran time tu..n kat Kelantan,sume tau kot time form 4 kne amek exam agama iaitu SMU..

then,abg aku jugak kne amek exam Quran tu sndiri..
xsilap aku acik aku berjaya menamatkan hafazan Qurannya dlm tempoh 3 tahun..
n time ni jgak,dye berjaya lompat naik kelas..so,abg aku mmg muda setahun dr kwn2 sebatch dye..

mak aku cerita wlupun xlah cemerlang staraight A..tp alhamdulillah xde yg fail..hebat x?


p/s:cukup smpai cni dulu,sbb aku nk kne siap2 gi kelas..lala~
smbung cerita kat part lain,k..
sbb sbnrnya bnyk lg nk crta..huhu

moral value :
ni dr sudut perspektif aku..sbb matlamat acik aku ni jelas,Quran yg 1st..tp last2 Quran tu yg mbntu sbnrnya..
tu cth point keberkatan dlm hidup yg aku mksudkan..
n yg bestnya,bnyk kejayaan yg diperoleh dsbbkn kepayahan n serba kekurangan g yg dihadapi..mnjdkn kejayaan tu sgt sweet~

No comments: