assalamualaikum...

here my site, my own way to present myself as i won't bother anyone
this is how i'm expressing myself by writing here, because most of the time I'm enjoying blogging

Monday, January 2, 2012

ooohhh...bisikan!!

assalamualaikum..mulakah dgn lafaz bismillah insyaAllah~


aku nak share pe yg aku dpt hari tu..
oleh SHEIKH ROHIMUDDIN NAWAWI AL-JAHARY AL-BANTANY..


sebenarnya, tajuk tafaqquh tu : Mencari dan Menjadi sumber kebahagiaan..


alhamdulillah,aku dpt je point tajuk tu..
seyes,best!!
sbb sbg manusia normal,semua org inginkn bahagia..
tp sama ada cara nak dptkan kebahagiaan tu betul atau tak..?
sama ada kebahagiaan yg dicari tu kebahagiaan hakiki atau pun sementara?
ok.fullstop.
dan memandangkan aku ni seorg yg pelik(pengakuan berani mati.hehe):p
aku xnk bebel2 psl tajuk tu, tp bnde lain.


 isi yg menarik n menyentuh hati aku dlm kata2 n ceramah sheikh tu adalah berkenaan 
JENIS-JENIS BISIKAN..




1. bisikan dari ALLAH
cth yg sheikh tu bg, dalam situasi seorg muallaf yg ditimpa pelbagai ujian dan hinaan dari family ke,kwn2..tp dia tetap teguh menjadi seorang muslim..
dikatakan ketika itu bisikan semangat kekuatan adalah dari Allah.

2. bisikan dari MALAIKAT
emm..ni biasa kot berlaku dlm hidup kita seharian.
kita mempunyai ilmu tentang satu ibadah yang perlu dilakukan spt Qiamullail la cth yg common..
malaikat akn membisikkan kpd kita utk bangun melakukan qiamullail tersebut,sbb kita tau fadhilat qiamullail tu sendiri.
tp sygnya,klu kita tidak mengendahkan,maksudnya tidak terus melakukan ibadah atau perbuatan baik tersebut..bisikan tu akn hilang n xdtg2 lg

perasan x selalu berlaku kat korg?
ok,aku mengaku,aku slalu je dpt bisikan camni..

3. bisikan SYAITAN
semestinya bisikan kpd perkara2 jahat dan mungkar.
tp ketika ini hati kita still lg berbolak balik,serba slh utk meneruskan perbuatan tersebut.
klu iman kita kuat ,kita akn tinggalkan,begitu jugak sebaliknya.
dan sesungguhnya syaitan tu kan lemah.kita lah yg kena kuat,jgn mengalah!!

“Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, Kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu lemah.” (Q.s. an-Nisa': 76).


dan diselitkan di sini..doa utk menghalang bisikan syaitan:


4. bisikan NAFSU dalam diri
bisikan yg jahat jugak,tp dlm keadaan tidak teragak2..xrasa bersalah pun walaupun tahu perbuatan tu berdosa..
nauzubillah,klu kita gagal kawal nafsu kita.
akhirnya, nafsu merajai segalanya~ nauzubillah:D

coretceloteh1 : nape aku berani wat pengakuan berani mati yg aku ni pelik. sbb aku suka pikir lain dr org. ok,fine,ni bkn aku yg kata sndiri..tp sahabat baik aku. so,aku skang tgh belajar menerima kenyataan ni. dan harapnya kepelikan aku ni xmenyusahkan sesiapa..huhu

coretceloteh2 : sbnrnya aku xsuka misteri..secret2 neh..klu xnak ckp,jgn kecoh2 cam ada sumthing..buat aku curious je..aku xsuka paksa2 org utk bgtau.sbb aku gak xsuka org paksa2 aku..adil kan :p
dan klu nak tau..satu misteri telah terungkai.sukanyer!!:D

No comments: