assalamualaikum...

here my site, my own way to present myself as i won't bother anyone
this is how i'm expressing myself by writing here, because most of the time I'm enjoying blogging

Sunday, January 29, 2012

memoir egypt 2


assalamualaikum dan selamat sejahtera.

sebelum masuk part story about my experinece.

jom tadabur seketika..^^



ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ 
بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ


32. Kemudian Kami jadikan Al- Quran itu diwarisi oleh orang-orang Yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba kami; maka di antara mereka ada Yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran), dan di antaranya ada Yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada Yang mendahului (orang lain) Dalam berbuat kebaikan Dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia Yang besar (dari Allah semata-mata).al-fatir:32.

yang mana stu kita????
menZALIMI DIRI kita???
sekadar BERSEDERHANA???
ATAU merebut KEBAIKAN???

nak tak nak,ALLAH TELAH memilih kita shbt2..
tiada plhan,kcuali 3 PILIHAN ini shaja PENGAKHIRAN HIDUP kita..
yang mana kita??
tepuk dada tanyalah diri kita.
renung2 dan fikir2kan semua~

*sama2 kita DOAkn mga KITA SEMUA tergolong pada GOLONGAN yg KETIGA.amin.



(sejujurnya di copy paste dr seorg hamba Allah dlm group fb aku..sgt tertarik dan terkesan dalam hati)
 sharing is caring kan!


ohh..today i'm so so tired. mentally and also my body.

ok,alhamdulillah after finished my practical exam on afternoon, we decided to visit ustazah somaia and her new baby,maryam at hanwafil.

first of all, where is hanwafil?
it located at alexandria but far from the sea. it means far from my house also my faculty.
after shopping for bekalan makanan utk study leave at su' (pasar) mahattah masr.
after gathered nine of us there.

kami2 pun bertolak ke sana ngn tramco.
dalam 45 minit jgak naik tramco. dan dua kali tukar tramco utk smpai.

ok,this is my 2nd time sampai umah ustz. before this dah penah pergi bukak puasa sekali.
so,memandangkan bab2 jalan ni,ingatan aku kuat sket.
alhamdulillah,kitorg berjaya sampai. *ayat perasan di sini


wahh~ ustazah sgt happy mnyambut ketibaan kitorg.
sian ustz,dr hari dye bersalin tu, takgi pun melawat dye.
bukan xnak gi,tp mmg betul2 xde masa n kesempatan.

dan maryam sgt2 cute~~
like daughter,like mother.

emm..this is my present for maryam. kelambu cumel~


ok,geng2 peramah bertukar2 cerita ngn ustz pasal penjagaan baby. 
perbezaan adat arab mesir ngn org melayu.
aku menyampuk sket2 je..xreti..hehe
yg sweetnya ustzh sgt seronok bertutur n belajar bhs melayu.
ohh,knapa aku je still betak sgt xnak belajar ammiah..hua~

ni maryam tgh tido~

semua org sibuk memangku maryam.
she is so nice and good girl. she's not crying  (xmcm aku kecik2 dulu,bak kata mak kuat nangis.hee~)

baby dlm bhs ammiah adalah nunu. comelkan bunyi nya~

baju dye pun sgt cute..merah2..suka merah:D
mak aku selalu pesan. klu jumpa nunu (baby) bisikkkan kata2 baik dan doa di telinga dia.
itu cara berinteraksi dan mendidik bayi yg terbaik.
bacakan ayat Quran dan zikir2 di telinga bayi tersebut.
so,amalkan lah.
one day u will see many baby. sama ada pesakit korg ke, anak sedara ke.anak sendiri ke.

Ya Allah. semoga maryam menjadi hamba Allah yg sejati.
semoga maryam seperti maryam ibu kpd Nabi Isa.
seorang wanita solehah. perajurit utk Agama Islam terinta.
semoga maryam menjadi anak yg berbakti kpd kedua org tua.

she is very lucky to have a mother and father yg sgt soleh camtu.
u know, how worried ur mother when u not feeling well.
kesian maryam. asyik vomit. baru umur sebulan. nak telan susu pun pyh.
syafakillah dan harapnya takde bad thing happen.

dulu, masa sekolah teringat ust aku n isteri dye.
dye tidokan anak dgn letakkan henset psg ayt Quran kat telinga.
dan budak tu mmg terbiasa dgr ayt Quran tu smpai dye suka.
kecik2 dah terbiasa dgr ayat Quran. terang hati kan.

dan sambung cerita..masa tu ustzh ajak kitorg tido je umah dye.
lgpun suami ustzh shift mlm.
aku ok je. mana2 pun xkesah.
tp ada yg kena balik jgak sbb ada hal esok.
so,aku join jelah dorg sbb aku je pun yg tau nak balik cne.hehe

bermulalah journey tawakal kitorg.
sbb klu ikut pengalaman sebelum ni,pyh sket nak cari tramo nak balik mlm2 ni.
but then, Allah permudahkan.
semuanya sng n berjln lancar.
cari tramco sekejap je smpai ke mansyiah.
pastu janji ngn musyrif pun diorg bagus sgt smpai awal kot dr time yg kitorg bgtau.

aku suka ziarah orang.
aku suka angin malam.
aku suka sejuk.
aku suka tgk pemandangan.
aku suka cari pengalaman.
tapi, satu je aku taksuka. pergi pasar. taksuka pasar. huhu

coretcoretan1: dan xlupa jugak sekalung penghargaan kpd musyrif yg sudi hntar kami2 wlaupun agak lewat. jasa kalian Allah je mampu membalasnya. semoga dipermudahkan segala urusan.

coretcoretan2 : sekurang2nya aku boleh lupa jap betapa tensennya xbole jwb sgt soalan pharmaco pract td. sob3. bismillahi tawakkaltu alallah~ apa2 ketentuan Dia redha jer.

corertcoretan3 : ha,saja nak bgtau. skang strawberry tgh murah bole dapat LE 4 atau 5 kat mahattah masr. jgn lepaskan peluang memborong strawberry bnyk2 bg penggemar strawberry ..hehe:p




No comments: