assalamualaikum...

here my site, my own way to present myself as i won't bother anyone
this is how i'm expressing myself by writing here, because most of the time I'm enjoying blogging

Sunday, January 8, 2012

#usrah 1

assalamualaikum


(sebelum tu,aku nak explain sikit..kali ni aku nak share ape yg aku dpt dr usrah a.k.a sharing yg aku gi semlam..act,setiap mlm Ahad ada usrah..dan lama dah bermula..cuma baru kali ni terbuka hati nak kongsikan scara umum n diberi ruang waktu,hehe)


firstly,
what the meaning of 'tadabbur' Quran?
yes,we always hear that word..
and Allah memang suruh kita tadabbur Quran.xpercaya bukak (An-nisa : 82)


4:82

Then do they not reflect upon the Qur'an? If it had been from [any] other than Allah , they would have found within it much contradiction.

so, perasan x perkataan tadabbur dlm ayat tu..apa yg aku dpt lah kan..
asal perkataan tu adalah. dal.ba.ra'(dubur)...
signifikannya, its position always back..what do you think its relation?
simple je,Allah nak suruh kita cari apa yang tersirat dalam Quran tu.
kena bg cth br nmpak kot..
kita selalu baca kisah2 Nabi dlm Quran..banyak kan.
then,klu kita juz baca..alhamdulillah kita dpt tau kisah2 Nabi.
tp klu sekadar tu kita juz tau kisah.fullstop.
hamba yg hebat apabila dia berfikir jauh dan panjang.
knp Allah turunkn kisah2 tu.cari yg tersirat skang..!!
maybe Allah nak tunjukkan pedoman.bagaimana cara nak bertawakal melalui kisah2 para Nabi yg twklnya sgt tinggi kat Allah. and banyak banyak lagi~

so,ayat tadabbur kitorang kali ni..(Al-Kahfi :32-44) *cari sendiri dlm Quran eh.m/s:297,298

1. perumpamaan Allah sgt hebat,even zaman2 skang ni masih berlaku lg..bila seseorang tu dpt kekayaan atau kurniaan lebih sikit. mulalah nak bongkak,angkuh,merasakan semua kehebatan tu dari dia semata2..
hati2 ye,tu dikira memepersekutukan Allah.

2. then,shbt yg beriman ni tak beriman sorang2 dye jer.dye tegur shbt yg kufur nikmat ni.
so,klu kita rasa kita ni org beriman,jgn nak ngada2 dok beriman sorg2 diri jer. share ngn org.bwk org lain sama. tu br keimanan sbnr.

3. Allah juga mengajar kalau kita dpt nikmat atau melihat sesuatu kehebatan, ucaplah..

, مَا شَآءَ ٱللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِٱللَّهِۚ
sungguh, atas kehendak Allah, semua ini terwujud

xsusah pun nak sebut. spy kita alert ni semua kekuatan Allah yg mnjadikan perkara2 tersebut. automatik,kita akan terhindar dr rasa takbur tu. 


4. Dan kalau Allah nak tarik balik sesuatu nikmat tu sekejap je. lg sekejap dr sekelip mata. jgn nak kata xpercaya sbb bnyk dah cth Allah tunjuk skang ni. sama ada kita amek ibrah atau idak jer. dan tahulah masa tu nak menyesal. padahal Allah dah ckp pun dlm Quran. malu x, klu kita still buat kesilapan ni.


aku bg analogi mudah. kau ada kwn. dia nak buat perkara xbaik lah cthnya. kau nasihat dye jgn buat. ko cerita dari A-Z consequence yg berlaku klu dye buat jugak.
tp, kwn ko ni degil dye still buat jugak. dan betullah berlaku sungguh apa yg kau bgtau dia kan. agak2 klu kwn ko ni dtg jumpa kau,mengadu mengeluh mengenai akibat yg dia dpt sbb dia melakukan jugak perkara xbaik tu. apa kau rasa?apa kau akan ckp?
"kan aku dah kata, kau xnak dgr dan bla. bla~"


ok,the same situation.Allah kan pencipta kita. dia tau sebijik2,sedalam2nya psl kita ni. tok sah nak keras kepala sgt nak try2 ingkar kata dia.sbb dlm Quran, Allah dah cerita semua akibatnya dan siap bg detail gambaran penyesalan hmba2Nya yg ingkar ni. sama2 muhasabah~


second thing, about tafsir surah Al-Masad.dan usrah kami berpandukan 'tafsir fii zilalil Quran'
*tp sorry xbole nk detailkan sgt. sbb tafsir2 ni keje org yg mmg ahlinya.org yg belajar. 
ilmu aku cetek.jd aku bg link ..


third thing, kisah para sahabat. kali ni yg menjadi pilihan : Abdullah bin Khuzafah As Sahmi


and lastly ada satu lagi kisah menarik yg mmg terkesan adalah Bab 5:'kisah ahli ibadah yang main-main' kitab Al-Muntalaaq, karangan Muhammad Ahmad Al-Rasyid.nak link,klik


xpe,aku cuba cerita sesimple mungkin


kisah ni mengenai seorang tabiin Kufah yang ingin beruzlah (mengasingkan diri dari orang ramai untuk beribadah) ke suatu kawasan di pinggir bandar.
Abdullah bin Masu'd, salah seorang sahabat Nabi melawat mereka dan menegur perbuatan mereka ni,
"andai semua umat Islam melakukan perkara seperti kamu, siapa yang akan memerangi musuh,aku tidak akan tinggalkan tempat ini sehinggalah kamu pulang"

khulasahnya, tujuan mereka baik kan.untuk beribadah tapi silapnya cuma mereka ingin lari dari masyarakat.
sbbnya, as i told u before. iman dalam hati je atau sorang2 xcukup. iman perlu dimanifestasikan.
so, caranya ibadah perlu dilakukan dlm keadaan sambil berdakwah.
bukankah ibadah Nabi adalah dakwah baginda?
ya, camne2 pun kita nak juga ada masa bersendiri2an dgn Allah. tp bila tu?
apalagi qiyamullail lah. tu masa plg efisien utk betul2 berkhalwat dengan Allah ..

rasanya,cukup kot sampai ni je dulu. harap bermanfaat kpd sume.
maaf,klu terkasar bhs. ada slh silap tegur je. 
aku cuma nk merileks menggunakan bhs sempoi dan mudah difahami.
sbb klu aku sndiri, xsuka sgt bersharing2 guna bahasa skema. hik3

sekian,terima kasih


coretcoretan1: mood tgh swing2,sgt2 mengantuk..ok,seyes aku tgh thn diri dr tido slps subuh..ooohhh~ mujahadah itu payah. tp hasilnya mmg maniss..

coretcoretan2:resolusi diri utk usrah smlm. aku kena ubah persepsi dan diri aku yg pengecut utk berhadapan dgn risiko. dulu, aku rasa klu aku xnak amek sesuatu risiko,jgn nak gatal2 involve ngn bnde tu. tp tu silap,whoa.klu suma org pikir cm aku. xbergerak lah Islam ni.
risiko tu adalah ujian Allah utk memastikan aku ni betul2 ke mengaku aku beriman.


coretcoretan3:akhirnya,aku trpaksa menjebakkan diri aku balik dlm dunia fb.tp hrpnya lg terkawal dr sebelum ni. aku dah wat eksperimen dlm seminggu ni.best je xde fb pun. tp aku terpaksa activate balik disbbkn faktor2 komunikasi dan maklumat dgn org sekeliling. yg penting jgn mnyalahgunakan. fullstop.

No comments: